December 15, 2013

Tanda Kecil Khiamat


Sebelum nie pasti semua dah tahu kan salji turun di bumi mesir. Subhanallah. sunggah hebat kuasa Allah. Iqa tak berapa tahu sangat pasal nie. cume nak kongsi je lepas iqa cari dekat miss google tadi. Kalau tak silap berita tentang kejadian nie iqa ade ternampak satu tweet nie semalam pasal salji turun dekat mesir tapi mase tu iqa buat donno je. ingat tak betol. Tapi dah ramai blogger yang post-2 pasal nie iqa pon tak nak ketinggalan untuk kongsikan :)

Peristiwa nie kali pertama berlaku dalam tempoh 112 tahun. Difahamkan Syria, Lebanon dan Jordan turut dituruni salji.

      Salju Mesir (Foto: Mirror)

Kaherah - Kejadian aneh terjadi di Kaherah pada Jumaat 13 Desember 2013. Akibat ribut yang terjadi di Timur Tengah, kota ini secara mengejutkan diliputi oleh salji.

Cuaca aneh ini terjadi kerana rendahnya curah hujan, dan suhu musim sejuk yang selalu di atas titik beku. Salji merupakan suatu fenomena yang sangat tidak biasa di Kaherah. Kota ini sebenarnya pernah mendapat fenomena serupa hanya saja itu terjadi 100 tahun lalu.

Pegawai pusat Meteorlogi Kairo, Ali Abdelazim bahkan sangat terkejut dengan peristiwa tersebut. “Ini adalah yang pertama sejak bertahun lamanya,” ujarnya, seperti dikutip dari Huffington Post, pada 15/12/2013).

Tetapi tidak semua penduduk Mesir suka dengan peristiwa luar biasa ini. Sejumlah pelarian Syria terpaksa berhadapan dengan udara yang sangat sejuk  , dengan peralatan yang begitu minimam.

Kejadian langka ini ternyata tidak hanya terjadi di Mesir, kejadian ini juga pernah terjadi di Israel. Di tahun 1953 ketika cuaca dan badai ekstrim menghantam Israel, negara ini "dihadiahkan" salji.


Dari Huzaifah bin Asid Al-Ghifari Ra. Dia berkata: “Datang kepada kami Rasulullah SAW  dan kami waktu itu sedang bertukar pikiran. Lalu Baginda bersabda: “Apa yang kamu bicarakan?” Kami menjawab: “Kami sedang berbicara tentang hari kiamat.” Lalu Nabi  SAW  bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya. “Kemudian Baginda menyebutkannya: ” Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Mariam A.S., Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab,  yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia ke Padang Mahsyar mereka.” (HR. Muslim)
Keterangan :-
Sepuluh tanda-tanda kiamat yang disebutkan Rasulullah SAW dalam Hadis ini adalah tanda-tanda kiamat besar yang akan terjadi ketika hampir tibanya hari kiamat. Sepuluh tanda itu ialah:

1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selesma di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan orang kafir.

2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan menguji keimanan, sehingga banyak orang yang akan tertipu dengan seruandan dakyahnya.

3. Binatang besar yang keluar dekat bukit  Sofa di Makkah yang akan bercakap, manusia sudah tidak mahu lagi beriman kepada Allah SWT.

4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka waktu itu Allah SWT tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat dari orang yang berdosa.

5. Turunnya Nabi Isa A.S.  ke permukaan bumi ini. Beliau akan membantu pemerintahan Imam Mahadi yang sedang berkuasa pada waktu tersebut dan Baginda akan mematahkan segala salib yang dibuat oleh orang-orang Nasrani dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.

6. Keluarnya bangsa YaJuj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan di permukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berhasil menghancurkan dinding yang dibina dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Iskandar Zulkarnain bersama pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.

7. Gempa bumi di Timur .

8. Gempa bumi di Barat.

9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.

10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari  negera Yarnan.
Menurut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan:

“Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari kumpulan Hadis-Hadis Rasulullah SAW  keluarnya Dajjal adalah yang mendahului segala tanda-tanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku di permukaan bumi ini. Keadaan itu akan diakhiri dengan kematian Nabi Isa A.S.  (setelah beliau turun dati langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda kiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakrawala, kejadian ini akan diakhiri dengan terjadinya peristiwa kiamat yang dasyat itu. Berkemungkinan keluarnya binatang  yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya. “


Segala salah silap saya dalam entry kali nie saya mintak maaf :)

No comments:

Post a Comment

Thanks for leave your comments :D