December 9, 2013

Flu Kucing ( Cat Flu )


Haii, selamat malam ^^ Tadi update status dekat pesbuk cakap " malas update blog malam nie " hahh ?? Nampak tak permainan dye ?? Nampak tak penipuan dye ?? Hahhh . Tak nampak kan ?? hahaha. Gura jelaaa , mengarut je aku nie :3 Yang sebenarnye takde kena mengena pon pesbuk dengan entry nie, saje nak melawak hakikatnye tak lawak pon .

 Ok laa, sekarang nie kucing kesayangan iqa tengah sakit :( mula-2 kucing iqa yang satu lagi sakit. Yang tengah sakit sekarang nie namanye Ren dan yang dah sakit tu Kechikkk . Entry malam nie takde kena mengena dengan Ren yang tengah sakit tapi ade kena mengena dengan Kechik yang dah sakit. Dulu iqa ingat Kechik tuh sakit sebab gomo/gaduh dengan kucing lain sampai tercabut gigi dye. Tapi lepas bace tentang penyakit kucing tadi rupe-2nye iqa salah. Kucing iqa terkena flu rupe-2nye :3 Patot laa mase gi bawak jumpe doktor, doktor tuh tengok pelik semacam je dah la doktor tuh  cume senyum dan tak cakap ape2 pon *hahaha. sebab adik iqa cakap dekat doktor tuh yang kucing nie sakit sebab gigi dye tercabut ape ntahh . hahahhaa. Tapi sekarang alhamdulillah kucing tu dah sihat macam biase dan kembali makan :) Sekarang nie pulak si Ren jatuh sakit, baru semalam dye sakit sebab gaduh dengan kucing lain dan kat banyak luke dekat badan dye :( Tambahan tadi lepas dye keluar dari katil iqa kaki dye jadi bengkak. hmmmm . Ingat esok nak gi bawak jumpe doktor laa . Harap dye sembuh segera :)

Ok lah banyak cakap pulak. hehe. Jom bace sedikit tentang flu kucing nie :-

[ gambar hiasan je ]

Penyakit flu sering terjadi pada kucing, terutama pada kucing yang belum divaksinasi dan mudah sekali menular kepada kucing lain. Penyakit ini jarang menyebabkan kematian pada kucing dewasa tetapi dapat berakibat fatal bila menyerang anak kucing. Meskipun pada kucing dewasa jarang berakibat fatal, gejala-gejala penyakit seperti pilek dan bersin-bersin dapat berlangsung cukup lama. Oleh karena itu pencegahan dengan vaksinasi rutin merupakan tindakan terbaik.

Apakah Flu Kucing itu?

Flu kucing adalah penyakit pada kucing yang biasanya disebabkan oleh infeksi satu atau kombinasi beberapa virus (virus herpes dan virus calici) dan bakteri.

Bagaimana cara penularan Penyakit ini ?

Sepertihalnya penyakit flu pada manusia, flu kucing juga menyebar melalui air liur,cairan bersin/droplet yang mengandung virus. Droplet ini tersebar melalui bersin, secara langsung atau tidak langsung melalui peralatan (tempat makanan, minuman, kandang,dll) yang tercemar virus. Secara tidak langsung juga dapat terjadi melalui sentuhan manusia, oleh karena itu cucilah tangan dengan sabun/antiseptik setelah memegang kucing sakit agar tidak menulari kucing lain.

Masa inkubasi penyakit ini dapat mencapai 3 minggu, ertinya kucing boleh sahaja tidak menunjukkan gejala sakit flu hingga 3 minggu sejak virus menyerang. Selama 3 minggu tersebut kucing boleh menyebarkan virus, meskipun tidak terlihat sakit.

Apakah flu kucing dapat diubati ?

Sayangnya hingga saat ini belum ada ubat untuk flu kucing. Segera temui doktor haiwan bila gejala penyakit ini terjadi pada kucing anda. Pemberian ubat-ubatan seperti antibiotik lebih bersifat mencegah infeksi sekunder yang disebabkan oleh bakteria. Ubat-ubat lain yang diberikan biasanya bertujuan untuk mengurangi gejala flu seperti menurunkan panas, melegakan pernafasan dan menghilangkan lendir saluran pernafasan yang berlebihan. Selebihnya sangat tergantung pada sistem kekebalan tubuh kucing itu sendiri.

Pada kucing dengan kondisi dan gizi yang bagus, penyakit flu ini akan sembuh sendiri dalam waktu 2-3 minggu. Meskipun kucing tidak mau makan, usahakan ada makanan yang masuk ke dalam tubuh dengan cara disuapi, agar kucing tersebut tetap mempunyai tenaga dan nutrisi yang baik untuk memerangi virus flu.

Apakah Kucing yang terserang Flu dapat kembali sihat ?

Biasanya kucing yang terserang flu kembali sihat dalam beberapa minggu. Pada beberapa kes infeksi dan gejalanya berlangsung lebih lama, Kucing terlihat selalu bersin-bersin dan pilek selama beberapa bulan. Hal ini dapat menyebabkan kondisi kucing kurang baik dan mudah terserang penyakit lain.

Perlukah diberi vitamin atau suplemen ?

Vitamin dan suplemen dapat membantu meningkatkan kondisi dan sistem kekebalan tubuh kucing yang sedang sakit. Konsultasikan dengan doktor haiwan vitamin/suplemen yang sesuai beserta dosisnya.

Apakah Vaksinasi dapat menyembuhkan kucing yang sakit flu ?

Vaksinasi lebih bersifat pencegahan.Vaksinasi rutin tidak 100 % melindungi kucing dari penyakit. Pada kucing yang rutin divaksinasi, meskipun terserang flu biasanya tidak parah dan lebih cepat sembuh. (drh. Neno WS)

* Nie sy Copy je . Malas nak taip menaip :D
* Sumber : SINI

No comments:

Post a Comment

Thanks for leave your comments :D