November 30, 2013

Si Kucing Hero Dalam Kenangan

Assalamualaikum ?? selamat pagi. Dah lame iqa tak mengupdate blog Ehh ?? padahal baru 3 hari .Heee~~ tapi dalam 3 hari tuh rase lame pulak. Yes, kawan yang pinjam lappy nie dah pulangkan lappy balik. Sukenye dapat on9. hehehe. Urmmm, pagi tadi iqa sempat tengok nasi lemak kopi o dekat tv9 dan tengok-2 pon mase dah nak habis time dorang citer pasal Kucing Hero. Ehh , Hero ?? Yup Hero kucing yang telah dipotong kedua tangannye sebab mencuri. Pasti semua orang dah tahu kan. Tapi sekarang kucing tuh dah mati sebab penyakit leukemia. Agak sentap jgak sebab masih ade manusia yang sanggup menganiayai binatang seperti kucing dan kucing merupakan haiwan kesayangan nabi kita :( Mase tengok NLKO tadi iqa pon menangis sebab terharu dengan kisah kucing tu. Yelaa iqa pon suka bela kucing. Suka dan sangat suka. Tapi sekarangn nie salah soker kucing iqa sakit. Harap dye cepat sembuh :( Okey lah nie kisah Hero semasa ditemui dalam keadaan kakinye dipotong



~~Al-Kisahnya Aku Dan Hero~~ 

Pada satu hari di bulan Mei 2005 pukul 2pm di satu tempat ( saya baru sahaja berpindah ke tempat ini ), saya telah singgah di sebuah kedai runcit untuk membeli air. Setibanya di kedai, saya ternampak ada sekumpulan orang telah berkerumun di depan kedai tersebut. 

Apabila saya menjengah, saya ternampak HERO terbaring tanpa kaki hadapan dan dalam keadaan yang tercungap-cungap. Juga terdapat darah yang banyak keluar dari tempat lukanya. Saya sempat bertanya kepada tuan kedai apa kena dengan kucing ini? Tuan kedai tu cakap dia pun tak tahu. 

Lepas itu, ada seorang budak lebih kurang umur peringkat awal sekolah menengah mencelah dan berkata dia ternampak ada seorang lelaki yang menaiki kereta telah membuang HERO di tepi longkang berhampiran dengan kedai runcit tersebut sambil berkata kucing ni bawak sial, selalu curi makanan kat kedai dia. Ini menunjukkan HERO didera di tempat lain dan dibuang di tempat lain. 

Tanpa berlengah, saya terus ambil HERO dan masukkan ke dalam bakul motor untuk dibawa pulang. Aku sempat balut dia dia dengan jaket motor aku untuk hentikan pendarahan, Malangnya, aku tak cukup wang untuk membawa HERO ke klinik. Pada saya, kalau dia nak mati, biarlah di rumah saya...saya tawakal jer ketika itu...saya terkilan kerana tak dapat merakam keadaan HERO pada masa itu kerana pada tahun 2005 handphone berkamera masih baru diperkenalkan dan harganya agak mahal. 

Aku pula baru sahaja 2 minggu bekerja dengan company baru ni. Aku tak mampu nak beli handphone berkamera. Aku hanya memakai hanphone NOKIA 3310 pada waktu itu. Ketika itu, aku masih bujang. Tambahan pula wang perlu dikumpul untuk perkahwinan aku yang bakal menjelang 3 bulan lagi ( Ogos 2005 ) Lepas sebulan lebih merawat HERO, dia semakin pulih ( saya pun hairan ) dan dengan gaji pertama saya, saya gunakan untuk membeli handphone berkamera Sony Ericsson K700i. 

Cara saya merawat HERO saya tak nak ceritakan di sini sebab saya tak nak ingat lagi perkara tu. Tak tau berapa banyak air mata aku dah keluar. Jadi, klip yang anda lihat selama ni menunjukkan lukanya sudah hampir sembuh. Aku agak terkilan sebab tak dapat rakam lukanya pada peringkat awal. Aku cerita skitlaa keadaannya....Keadaannya macam ayam golek. Dia tak boleh baring ke kiri dan ke kanan. Kejap2 bergolek...kejap2 bergolek... Buang air besar dan kecil mengiring..nak letak dalam kotak salah, nak letak kat lantai pun salah...last2 aku letak atas tilam bujang...hu hu hu...tilam tu aku da buang da.... 

So, selepas HERO sembuh sepenuhnya, begitulah keadaannya seperti yang anda tonton dalam klip itu hingga sekarang. Sebenarnya, ceritanya panjang lagi..

Dipetik daripada :blogkakimotong

November 27, 2013

Freebies : Cute Smileys for Cbox #3

Nie freebies terakhir sebelum masuk tidor. Akan kembali lagi pada hari ahad nie. huhu. 3 hari laa iqa senyap. Sabar jelaa bila kawan pinjam lappy :D

http://2.bp.blogspot.com/-DNcMwrdsSsI/Ty4P7kvUHdI/AAAAAAAAFGg/PA_1KFtdH8A/s1600/angry-2.png

http://4.bp.blogspot.com/-tmhQTDJ0vFI/Ty4P8XpwCrI/AAAAAAAAFGk/VJEmAMatS70/s1600/beadyeyed.png

http://4.bp.blogspot.com/-LlCwqVpFaS4/Ty4P8iBZKwI/AAAAAAAAFGs/WUAdJJMdL_g/s1600/cry-1-1.png

http://4.bp.blogspot.com/-g9HhgynTYqQ/Ty4QQARMAZI/AAAAAAAAFHA/YPxhvliyBdQ/s1600/happy.png

http://1.bp.blogspot.com/-dhoY6QLrl78/Ty4QQ3Go-nI/AAAAAAAAFHE/0D_NfXwE-88/s1600/laughing1.png

http://4.bp.blogspot.com/-yNnsgRKKIIE/Ty4QR57UO9I/AAAAAAAAFHM/L42YIUfopfg/s1600/love.png

http://3.bp.blogspot.com/-ZPn6yYtpXvI/Ty4Qht_vBaI/AAAAAAAAFHY/4Ft-SN4HmGw/s1600/singing.png

http://4.bp.blogspot.com/-S-jsdtEU7Pc/Ty4QigQ9G6I/AAAAAAAAFHg/_zLD6a_v_Mc/s1600/smile.png

http://3.bp.blogspot.com/-QnEXa21CNCU/Ty4QjpbYJsI/AAAAAAAAFHo/3NyweJxRGpw/s1600/wink.png


kredit : Kak Una

Freebies : Cute Smileys for Cbox #2

http://i.imgur.com/XRz3zxm.gif

http://i.imgur.com/iAFaXz7.gif

http://i.imgur.com/565FN6u.png

http://i.imgur.com/slP8r0n.png

http://i.imgur.com/HStnUU0.jpg
http://i.imgur.com/RcOEVQJ.gif

http://i.imgur.com/YnHoku1.png

http://i.imgur.com/OnJnUCr.png

http://i.imgur.com/KBIvTJi.png

http://i.imgur.com/TaZp6qj.png

http://i.imgur.com/prSmqrS.png

Freebies : Background 14 ( Stripe )


http://i.imgur.com/qMnobQG.png


http://i.imgur.com/OpZDbyX.png


http://i.imgur.com/eMuyBWQ.png


http://i.imgur.com/pC5yeEL.png


http://i.imgur.com/YRXZ2Mb.png


http://i.imgur.com/b9pYnyi.png

Freebies : Background 13 ( Line )


http://i.imgur.com/oRNh9yE.gif


http://i.imgur.com/O3OiG4y.gif


http://i.imgur.com/fYIAuXR.gif


http://i.imgur.com/p1c1SJl.gif


http://i.imgur.com/lo0jVfv.gif


http://i.imgur.com/3VYggNi.gif


http://i.imgur.com/6cJR02x.gif


http://i.imgur.com/x8DYy3e.gif

Freebies : Background 12 ( Wood )

Assalamualaikum ?? esok kawan nak pinjam iqa punye lappy, rase tak nak bagi pon ade. Hee~~. Tapi apakan daya dye betol-2 nak pinjam untuk buat kerja kursus. Atas dasar "ke si yan" iqa bagi jelaa dye pinjam 3 hari. Lepas nie tak on9 laa 3 hari. hmmm ^^ . Ok laa, malam nie nak buat freebies banyak-2 walaupun dah lapok :) Kalau nak amek je yer



http://i.imgur.com/caWY3.jpg


http://i.imgur.com/EzxCk.png


http://i.imgur.com/P0936.png


http://i.imgur.com/ugsqN.png


http://i.imgur.com/Ui8kz.png


http://i.imgur.com/tGm6F.png

Khasiat Buah Terung

Tetibe hari nie rase nak makan gulai terung yang mak buat jer. Salah satu makanan feberet iqa :D Ehhh ? apa ? terung ? eeuu tak suka laaa. Ehh-2. choop-3 sebenarnye terung nie banyak khasiatnye. Terung nie kalau tak silap ade pelbagai jenis kot. Yang iqa tau ade 2 bentuk iaitu bulat dan panjang. Yang lain tak tau. Sebab mak Iqa selalu masak terung bulat dengan panjang jer. hehehe. Mak Iqa cakap terung nie boleh buat kulit kita sihat tau. Ok jom tengok ape lagi khasiat terung k ? huhu


1. Seluruh bahagian tanaman terung boleh dimanfaatkan sebagai ubat; baik bunga, buah, tangkai, daun mahupun akarnya

2. Pendapat yang mengatakan bahawa makan terung badan menjadi lemah adalah tidak benar

3. Terung mengandung gizi yang sangat tinggi dan berguna bagi kesihatan tubuh dan berkhasiat mengubati pelbagai penyakit

4. Terung mengandungi air, protein, lemak, karbohidrat, kalori, serat kasar, abu, kalsium, besi, pospor, karotin, vitamin B1, B2, C dan P, asam nikotinat
5. Buah terung mengandungi 750 mg vitamin P dalam setiap 100 gr

6. Vitamin P berfungsi mengurangkan kerapuhan pembuluh darah dan infiltrasinya

7. Meningkatkan kemampuan tubuh merapatkan antara sesame sel dan memperbaiki kerosakannya sehingga pembuluh darah tetap dalam keadaan normal dan elastik, menjaga biologisnya dan mencegah pecahnya pembuluh darah

8. Akar, daun dan buah serta bunga terung berkhasiat melancarkan peredaran darah, menghentikan pendarahan, menghilangkan rasa sakit, mengatasi batuk darah, reumatik, buang air kecil / besar berdarah, anggota tubuh kesemutan, beri-beri, sakit gigi, pendarahan usus, penebalan dinding saluran darah, serta mencerdaskan minda, dan boleh juga menghilangkan jerawat.

9. Terung dikatakan amat rendah kalori dan lemak tetapi kaya dengan kandungan serat yang mudah larut.

10. Kandungan phytonutrients dalam terung boleh membantu mencegah penyakit jantung, serangan jantung dan stroke.

11. Terung mengandungi sejumlah kecil nikotin. Nikotin dalam terung boleh membantu perokok menahan keinginan untuk merokok terutamanya ketika mereka mahu berhenti merokok. Amalkan memakan terung jika mahu berhenti merokok secara semula jadi.

12. Kandungan vitamin B yang tinggi dalam terung juga memastikan kebolehan untuk berfikir dengan jelas dan mencegah stres.

13. Antioksidan dalam terung, memiliki kebolehan untuk mencegah tumor otak dan kanser daripada terbentuk melalui cara menyerang radikal bebas yang menyebabkan tumor kanser.

Sumber : sini

Freebies : Cute Smileys for Cbox

http://i.imgur.com/IrnN4gw.png

http://i.imgur.com/kQSqGO4.png

http://i.imgur.com/Qma6M4W.png

http://i.imgur.com/aG9hoEl.png

http://i.imgur.com/Kn7ITlK.png

http://i.imgur.com/SE0DRq1.png

http://i.imgur.com/i8s2IjN.png

http://i.imgur.com/pdnWZD6.png